rinarizqi shawl

Like our RinaRizqi shawl on Facebook

My wedding ticker

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, March 25, 2010

Who is your perfect partner?

Who is your perfect partner that completes you forever?I've found interesting fact about kepercayaan org tua dulu2.I also believe in that.Terpulang kpd individu.

ORANG tua dulu diketahui memang banyak kepercayaan dan pantang larangnya termasuklah, dalam urusan mencari pasangan hidup. Percaya atau tidak orang tua dulu kebanyakan berpegang kepada konsep untuk mengetahui sifat mahupun ciri peribadi calon pasangan yang dipilih, perlulah diketahui kedudukannya dalam struktur keluarga.

Orang tua dulu percaya, urutan kelahiran boleh mempengaruhi perilaku seseorang dalam menjalin hubungan kasih sayang. Maka itulah ada yang amat yakin, anak sulung sebaik-baiknya tidak sesuai berkahwin dengan pasangan juga anak sulung. Alasan diberi, kedua-duanya mempunyai sifat dasar yang sama, setidak-tidaknya sifat manja dan keras kepala.

Begitu jugalah jika anak bongsu, elakkan mencari pasangan yang sama-sama bongsu dalam keluarga kerana kedua-duanya sukar mengawal situasi. Selain itu, jika anak bongsu bertemu anak tunggal, hubungan itu turut dikatakan, bakal bergejolak kerana kedua-duanya sama-sama memerlukan perhatian.

Bagaimanapun, sulung bertemu tunggal ada keserasian, tetapi anak sulung tidak boleh terlalu tegas. Kecenderungan anak tunggal yang manja bererti harus ada pengorbanan dan mesti fahami keadaan itu.

Pasangan sama kedudukan anak tengah pula dikatakan, sangat padan. Pasangan ini dapat pergi ke mana pun dan memutuskan apa saja yang mereka sukai. Apabila yang satu cenderung seperti anak sulung, pasangannya pula seperti anak bongsu. Dengan begitu, mereka berdua dapat saling melengkapi.

Benar atau salah pandangan mahupun saranan orang tua dulu itu, tidaklah diketahui kebenarannya, tetapi ramai mengakui, persoalan ini sehingga kini masih menjadi bahan bicara. Namun, jika dihalusi ada kebenaran kerana lazimnya, untuk mengetahui karakter seseorang antara cara yang dapat dilihat adalah melalui urutan kelahiran, selain berdasarkan tarikh lahir.

Bagaimanapun, jika sudah ditakdirkan bertemu jodoh mampukah perasaan cinta dan kasih sayang itu diketepikan?

Kepercayaan sekadar satu panduan

Ahli psikologi Barat, Dr. Kevin Leman membuat huraian mengenai hubungan pasangan mengikut urutan dalam keluarga.

Terpulanglah kepada anda sama ada mahu percaya atau tidak:

Sulung dengan sulung

Berpeluang besar untuk sering bertegang urat. Masing-masing sentiasa suka berkeras ataupun dalam menentukan siapa pemberi dan penerima perintah. Jika hubungan cinta terjalin, ia memerlukan jiwa besar dan kesabaran dalam menjalani hubungan seperti ini.

Sulung – Tengah

Sudut negatif dari hubungan ini adalah kemungkinan berubahnya sikap si anak tengah untuk menyenangkan si sulung. Anak tengah adalah pasangan yang serasi untuk siapa saja. Meskipun begitu, ia sering kali menganggap si sulung sebagai yang suka menggertak dan menakutkan.

Jika anak tengah berpasangan dengan anak sulung, maka sering kali ia harus merelakan keinginan dan impiannya demi pasangannya. Namun, jika si tengah cenderung bersikap seperti anak bongsu, mereka dapat menjadi pasangan yang cukup serasi.

Sulung – Bongsu

Kombinasi paling serasi. Si sulung dapat mengajarkan pasangannya, untuk bertindak lebih teratur dan dewasa, terutama saat menghadapi masalah serius. Sementara, si bongsu dapat seimbangkan sikap serius si sulung dengan mengajaknya bersantai atau sekadar duduk sambil berkhayal mengenai masa depan.

Tengah – Tengah

Pasangan ini dapat pergi ke manapun dan memutuskan apapun yang mereka sukai. Mereka dapat menjadi sangat serasi, apabila yang satu cenderung seperti anak sulung dan pasangannya seperti anak bongsu. Dengan begitu, mereka berdua dapat saling melengkapi.

Namun, anak tengah biasanya suka menyimpan rahsia. Hal ini tentu dapat menjadi halangan serius dalam berkomunikasi. Bagaimanapun, masalah akan mudah dan cepat selesai kerana mereka pandai berkompromi dan menjunjung tinggi perdamaian.

Tengah – Bongsu

Hubungan ini akan berjalan lancar, bila si anak tengah cenderung bersikap seperti anak sulung. Jika anak tengah menunjukkan ciri sejati, maka ia akan terbawa-bawa gaya si bongsu yang lebih santai dan suka mengikut kehendak diri sendiri. Ini berlaku, terutama apabila anak tengah ini adalah pihak perempuan.

Bongsu – Bongsu

Berhati-hatilah! Bersama pasangan yang seirama memang menyenangkan. Namun bila tidak melihat kenyataan, kamu akan sulit untuk mengawal situasi.


Mungkin kalau terkena sulung-sulung,bpngsu-bongsu n etc, kena sgt bersabar.persefahaman & tolak ansur penting dlm p’hubungn…tak tahulah sejauh mana nak bersabar…

12 comments:

BuNGaKRiSTaL said...

yeay! saya sulung dan si dia bongsu... harap2 kami ok le hingga akhir nnt.. ;)

farahfatihah said...

yeay i pun sulong n bongsu heheheh nway semua tu terpulang pd kita kan...yg penting bykkan toleransi..

Nurulhuda|Adlie said...

rina ko sulung ngan sulung kan? take care okay, hehe..

aku sulung bongsu, tp sifat terbalik.. haha =)

rina miss u! muahhh

hana yoriee said...

wuwuwuwu..saya sulung sulung..takpe..untuk hubungan yg berkesan dua2 kena ada sifat give and take..kan?

nway..u got award! visit my blog..CONGRATS!

ReYNa said...

bungakristal: wahh..sulung-bongsu is a perfect match!:)

farah: btul tu!huhu

huda: ye huda.aku ada bgtau ko kan.huhu.mencabar minda+jiwa+raga ku.aaaa ramainye sulung-bongsu.perfecto.huu

aku rindu ko juge! muahhh

hana:same lah kite!barulah dpt jumpe org yg same.haha.anyway,mmg kena bnyk bersabar

Squarecut Ring said...

Eeeehhhh~~~macam betul lah. hehehe

ReYNa said...

rasenya ada yg btul sbb kalo ikutkan kepercayaan org tua diorg kan bnyk pengalaman.kalo mcm anak sulung selalunya mmg jenis garang sikit.kalo dh terjumpa sulung gak mmg selalu gado2 coz panas jumpa panas,huhu.tp terpulang la kpd individu utk meilainya.toleransi n komunikasi sgtlah penting.:)

ctfza said...

hye reyna.. fza here..yg jumpa kat cosmic tu :-) link reyna yer..

ReYNa said...

hi fiza.ingt2 jumpa kt cosmic.hihi.linked u too:)

~ thalhazlin ~ said...

gosh! saya anak tengah dan kanda pun anak tengah. hehehe!

ReYNa said...

thalhazlin: serasi lah uu.hihi.besnyaa

aCik GeE cHoMeY said...

hehehehe...macam btol la...:-)