rinarizqi shawl

Like our RinaRizqi shawl on Facebook

My wedding ticker

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, November 28, 2013

Doa untuk anak agar lembut hati, pintar dan soleh

Assaamualaikum, 

Tengahari ni menulis sambil menunggu Rizqi Aqil tido. Bila tengok muka dia tido rasa aman sangat.Tetiba rasa cepatnya masa berlalu. Esok rizqi dah genap 1 tahun 8 bulan.Masih lagi fully bf.masih lagi manja sgt.Besar nanti jadi anak yang baik ye rizqi.Doa selalu yang terbaik.Semua mommies mesti doa macam tu kan. Sape x mau anak yg baik?Ni ada doa yang boleh kita amal untuk anak kita.Dah lama simpan tapi baru nak update. Nak simpan dalam blog pula jadi panduan.

1. Baca Al-Fatihah (1x)

2. Baca Ayat Kursi (1x)

3. Baca surah Al-Insyirah (1x)

4. Baca surah Toha (ayat 1-5) (1x)


Kemudian, hembus pada ubun anak dan berniat agar anak menjadi soleh, cemerlang, bijak, rajin belajar, rajin solat dan lain-lain.

atau 
Baca Surah al-Fatihah,surah Taha ayat 1 sehingga 5,diikuti doa Nabi Daud sebanyak 3 kali.Doanya,”Ya Allah,lembutkanlah hati anakku(sebut namanya),seperti mana Engkau lembutkan Nabi Daud akan besi.(sebut namanya).”Kemudian hembuskan pada makanan dan minuman.Kalau anak masih menyusu,hembuskan pada susu.
atau
Ketika memasak,sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa ayat 200 dari Surah Ali Imran yang bermaksud:”Wahai orang yang beriman!Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu,dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya.”
Diikuti pula dengan memperbanyakkan zikir’Ya Hayyu,Ya Qayyum,Ya Latiff dan Ya Rahman’berulang-ulang.

sumber: google



ada lagi doa pendek jumpa di google.credit kepada blog tersebut. link

Lagi satu , masa anak dalam keadaan anatara sedar atau tidak,ibu digalakkan baca doa dan beri nasihat sambil mengusap kepala mereka. Sama-samalah kita berdoa agar anak kita membesar dengan baik dan menjadi anak yang soleh/solehah.




No comments: